Wedding preps

by

Je huwelijk voorbereiden vraagt veel werk, maar hoe begin je daar nu aan? Ik wist ook eerst niet waar beginnen. Het eerste wat wij deden, direct na het aanzoek, was de locaties voor het feest bekijken. Zo maakte we een lijstje van mogelijke locaties. Wat we uiteraard eerst moesten beslissen was op welke dag we ons huwelijk gingen laten doorgaan, voor ons was die datum snel beslist, ik kan me wel voorstellen dat dit niet zo is bij iedereen. Daarna stuurden we een mail naar de feestzalen om beschikbaarheid te controleren alsook naar het gemeentehuis om te kijken hoe het daar zat. Bij veel gemeentes kan je dit maar 6 maand op voorhand vastleggen. Dit was ook bij onze gemeente het geval, maar wij konden ons plekje wel al 'reserveren'. Dit is dan het voordeel bij een kleine gemeente vermoed ik. 

Wij kregen van velen al het antwoord dat ze al volboekt waren, dat was soms wel een domper, maar we hadden zeker nog genoeg keuze. Dus ik raad iedereen aan om zijn feestlocatie zo vroeg mogelijk vast te leggen. Wij vroegen in mail ook telkens een prijslijst zodat we dan konden vergelijken tussen de mogelijke feestlocaties. Geloof me, er zitten enorme prijsverschillen in de locaties. Maar je kiest volgens mij uiteindelijk de locatie waar je je het best bij voelt. 

De DJ hadden we samen gepland met de zaal. We kozen voor de zaal Ten Dauwe in Aalter en daar hadden ze enkele suggesties. De suggestie van de DJ hebben we opgevolgd. Ze hadden al vaak samengewerkt, dus dit leek ons ook ideaal. 

Ik startte ook meteen met een moodboard uit te werken op Pinterest, naar ideeën hoe ik zou willen dat ons huwelijk er uit zou zijn, welke kleuren we zouden gebruiken, leuke kaartjes voor 'save the date', kapsels, nagels, huwelijksreistips, etc. 

Wie we ook meteen contacteerden was een fotograaf, daar hadden we wat geluk in, de broer van Sander was nog niet heel lang geleden getrouw en ze waren heel tevreden over de fotograaf. Dus besloten we gewoon dezelfde fotograaf te contacteren. Sofie, de schoonzus gaf één tip en dat was de fotograaf vanaf het begin van de dag laten fotograferen, zij had dit niet gedaan en vond dit heel jammer. Die tip heb ik zeker opgevolgd en blij dat ik dit deed! Dus zeker doen! 

De ringen kochten we als een van de eerste dingen, dit omdat we ze in promotie zagen, dus dit leek ons wel tof om ze met een mooie korting te kopen. 

Kaartjes ontwerpen deed ik zelf, dus daar hadden we niemand voor nodig. Wat al een hele grote kost uitspaart, maar zoals je wel weet Corona kwam er tussen en mochten we twee keer een kaartje ontwerpen. 

Mijn trouwkleed gingen we passen in december, we deden eigenlijk maar één winkel en ik was meteen verkocht! We gingen naar Gowns and Glam, het was de tweede jurk die ik aandeed. Ik paste erna nog een paar maar ik bleef bij de tweede jurk. Dit deden we dus een halfjaar voor het huwelijk. Lette ik op mijn eten? Eigenlijk helemaal niet, ik at evenveel en bewoog evenveel als ervoor. Maar dat is ieder voor zich vind ik. 

De huwelijksreis planden we ook in december, we hadden deze gepland de maandag na ons huwelijk, maar Corona stak daar een stokje tussen. We hebben deze dus kunnen uitstellen tot eind oktober. Het seizoen maakte daar toch niet uit, enkel het budget. Er werd nog eens 1000 euro extra aangerekend, maar je gaat maar één keer op huwelijkreis hé.. We hadden trouwens een huwelijksreis gepland naar Mauritus! 

Ze zeggen altijd plan je proefsessie van haar & make-up zo snel mogelijk, dat deed ik niet, haha. Ik denk dat ik pas een maand of vier voor het huwelijk contact met Lauren opnam om haar vast te leggen voor ons huwelijk. De proefsessie was gepland een maand voor het huwelijk, maar door corona was de proef pas een week voor het huwelijk en dat vind ik eigenlijk veel beter! 

We regelden ook een photobooth voor ons huwelijk, maar deze konden we gelukkig een jaar uitstellen voor het feest, net zoals de DJ en de feestzaal. Al deze leveranciers waren allemaal heel meegaand en hadden begrip voor de situatie. 

Een maand of twee op voorhand, met veel vertraging gingen we pas kijken voor Sander zijn kostuum, want door corona waren alle winkels gesloten. We kochten zijn kostuum  online, indien we nog wat moesten inleggen dat we dit nog op tijd klaarkregen. Via een winkel ging dit nooit meer gelukt zijn. Wonderwel zat het kostuum als gegoten en moesten er geen retouches meer gebeuren! 

Voor het bruidsboek nam ik pas een maand op voorhand contact op met een floriste in de buurt, dit leek me wel voldoende. 

Ik noteer hieronder voor jullie nog even kort wat je wanneer het beste doet, dit hangt natuurlijk af van je wensen, maar het kan maar een hulp voor jullie zijn. De grootste tip die ik jullie vooral geef is : GENIET MET VOLLE TEUGEN! ❤️


contacteer feestzalen, gemeentehuis, fotograaf, DJ1 jaar van tevoren ongeveer
moodboardmeteen na verloving om idee op te doen
save the dates versturen 8 maand op voorhand
ringen aanschaffenik gok een 7 of 8 maand op voorhand (sommige leveranciers hebben een langere levertermijn)
huwelijksreis6 maand op voorhand
trouwjurk6 maand op voorhand
uitnodigingen versturen5 maand op voorhand (wij deden dit tamelijk vroeg omdat onze huwelijksdag op een vrijdag viel) 
Haar en make up afspreken 4 maand op voorhand

alle leveranciers nog even contacteren

kostuum  bruidegom (in ons geval, hehe)

2 maand voor het huwelijk 
Nog even alles overlopen 1 maand op voorhand

Comments